Guuud så varmt de är

Jag vaknade 9.30 av att de var såååå varm så man knappt kunde andas i sovrummet.
Gick upp o kollade termometern på verandan. Strålande sol och 33 grader varmt!!!
Skulle ju köra ett tag här hemma med städning, men nej de går inte! M svettas i bara blöjan! Så de blir stranden så fort diskmaskinen är klar.

Tycker jag förtjänar en slappedag, gårdagens eftermiddag på jobbet var total katastrof.
A och M var med då med. Först ska jag ta in korna borta på ängen, hör hur de i sinhagen råmar och de är världens liv och kvigorna i hagen bredvid springer fram och tillbaka längs stängslet som skiljer dem åt och kollar oroat mot sinkorna som höll till uppe vid ekarna, de är en bra bit dit bort så jag ser inte exakt men jag förstår vad som hänt när jag hör dem i sinhagen råma. Nån har kalvat i hagen och nu är de fullt slagsmål om kalven!
Så de är bara att ta sig dit fort, ser att 549 kalvat men 525 har fått för sig att de är hennes kalv så de är totalt galna och de buffar och stångar på kalven så den ska resa sig.
Går inte att gå in dit för då skulle jag med bli nerstångad på en gång, har redan råkat ut för de en gång, nejtack aldrig igen, kunde knappt sitta på flera dar.
Så jag kan bara komma på en sak att göra då alla är bortresta på gården. Hämta stora traktorn. Så med mirre o A på passagerarplatsen kör vi in i hagen, några av de andra sinkorna går in i lagårn när jag öppnar, de vill äta men 525 och 549 vill inte lämna kalven, så jag kör bort dit men de skiter totalt i traktorn och att jag tutar och kör mot dem. 525 snarare verkar stånga mot traktorn och skopan!
Så stannar med skopan nära kalven så hoppar jag ut och ställer mig bakom skopan och drar in kalven i skopan och A lyfter upp den så kör vi iväg med kalven. Den går inte, så jag får springa bort och hämta en skottkärra,att ta den i.
Sen var jag bara 1.5timme sen med mjölkningen!
och stackars kalven har troligtvis fått bakbenet stångat ur led, för den kan inte resa sig och inte stödja på benet. Jävla galna kor, de blir som hysteriska när de gäller kalvar. Även om de inte ens är deras kalv!
Fick ge den ur flaska så den fick i sig råmjölk iaf!
Under tiden jag mjölkade så gick A och M bort till äggboden och köpte glass.
Så vid 19-tiden var jag klar!

Fan va skönt de är o va ledig!!

Nej nu ska vi packa strandväskan, drickorna ligger på kylning i frysen. Sen bär de av:)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0