EMG?

Kan inte sova för de är så varmt..
Så istället sitter jag här och söker lite information (mer info än jag borde veta, nu kommer jag aldrig somna). Fick min kallelse till röntgen idag, så den 23e ska jag på röntgen.
Fick för nån dag sen med ett brev från läkaren där han skriver att han beställt en förnyad nervundersökning där fler nerver än hittills ska undersökas.
Så nu hitta jag lite information, gjorde ju en ENeG=Motoriska resp sensoriska nerver stimuleras med elektriska stötar och de erhållna svaren registreras med ytelektroder som elektrisk aktivitet från en aktiverad muskel resp nervsignaler i sensoriska nervfibrer  för ett tag sen.

Men nu hittade jag på nätet att man brukar göra en EMG också eftersom undersökningarna kompletterar varann. Så frågan är om jag kommer få göra en ny ENeG på fler nerver eller om de blir en EMG????

EMG=EMG-undersökningen utförs alltid av läkare. Vid undersökningen registreras den elektriska aktiviteten med hjälp av en EMG-nål (av typen kanyl med en elektrisk ledare i mitten) i ett antal muskler (i allmänhet minst 2-5 muskler) då muskeln befinner sig i vila, vid lätt kontraktion samt vid maximal kontraktion
Aj de låter smärtsamt. Sticka in en nål i storlek som en kanyl i en muskel och sen hålla på och spänna och greja med muskeln!
Men visst jag kommer göra de, skiter i om de gör asont bara jag får nåt jäkla svar nångång på vad som händer med mina händer, haha liten ordvits där med!!:)

Imorse var min ena hand helt svullen och stel när jag vaknade. Har haft ganska svårt för att ta saker idag, men de är kanske inte så konstigt med tanke på att jag jobbat 7 dar i rad. Fick även några gånger under gårdagen "domningsattacker" Ena gången stack de så mycket i fingrarna att jag ville skrika men jag bet ihop ist.

Had eju även fått remiss till yrkesmedicinska kliniken. vet inte ens var de finns men örebro antar jag.

Nej nu ska jag prova sova igen..


M tog sig ett kvällsdopp, nån minut efter jag tagit bilden så hoppar hon i poolen, med blöja skor o allt..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0