Hagel, åska, grässkörd och äntligen helg!

Ja de var då en riktigt seg eftermiddag, börja med dräktighetsundersökning på 10 kor/kvigor, måste säga jag klara de galant trots att jag var ensam med seminören. Bara 2 st kor som bråkade om att stå still, alla de andra lydde mig:) Haha..

Sen blev de till o köra ut en box, och hjälpa till lite smått med grässkörden, kolla mätaren på tornet så den inte stannar eller slår av sig. Sen kom regnet!! Alla kor stog nere vid intaget vid ängen och bara vänta på att få komma in. Yes tänkte jag, slipper jaga in dom. Skulle bara köra ut maten till dom innan jag hämta hem dom, under tiden blev regnet värre och värre!! Åskan blev värre och värre..Skyndade mig ner och hämta cykeln och tog på mig en regnjacka (orange) och cyklade som en galning ner till ängen. Därnere ser jag alla kor vända och gå in mot skogen.. NEJ tänkte jag, skyndade mig upp med trådarna och en ko blev rädd, kom på att de kanske inte känner igen mig med regnjackan, de kanske bli rädda för den. Så slängde av den i diket och börjar springa om dem och försöka få dem att vända hemåt.. Nej då utbryter värsta hagelskuren och alla kor rusar ner mot skogen... Fan.. och ont gjorde de att få hagel på sig, jag hade ju bara linne på mig. Så fick springa tillbaka och ta på mig en dyngsur jacka, sen snällt cykla hemåt i haglet! Fick vänta en stund och byta om till torra kläder för att sen igen cykla ner och hämta in dom när vädret lugnat sig!!
Sen var man bara 45 min sen med mjölkningen!! Men klarade jobba in tiden, så var klar 17.30 ändå men då la diskmaskinen av, tydligen fixa den inte åskvädret så fick krångla med den en stund och ringa lite samtal sen kl 18 var jag äntligen klar och fick gå o duscha!

Nu ikväll har jag kollat på dexter maraton.. Härligt imorgon kommer fortsättningen med resterande avsnitt. Har visserligen redan sett i princip alla avsnitt men de är bra och de är kul att kolla igen för snart börjar nästa säsong.


Dessa fantastiskt fina blommorna hittade jag i diket vid korna som är på bete i bjurtjärn. Nån som vet vad de är för nån blomma?
Kändes nästan som att man var utomlands för de ser så exotiska ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0