Torsdag

Idag var de totalt störtregn när jag åkte till jobbet, och snåla jag tyckte ju inte de var lönt o köpa nya torkarblad när vi var på biltema i skövde för nån månad sen. Tji fick jag!!
Men vi ska troligtvis till karlstad en sväng i helgen, biltema finns ju där. Sen blir de nog bergviks köpcenter med, ska bli kul har inte varit där på ett bra tag, tror inte jag har varit där sen innan mirre föddes. Minns att vi var där och kolla på vagnar när hon var i magen.

Har nyss kollat på en film, The boat that rocked! Den va bra.
Kollade film igår med, Marley and me, också bra. Fast lite sorgligi slutet såklart!


Kossera är på mjölkning!
Här tillbringar jag 2 timmar på en arbetsdag.
För tillfället är de 46 kor som mjölkas, lite kor nu. När jag började var de runt 60. Visserligen är kanske 15 kor sinlagda och på bete så antalet kommer ju öka hela hösten i takt med att de kommer "hem" och kalvar.
Bara denna veckan hittills har de varit 3 kalvningar, och de kommer bara blir fler ju. Sen har vi ju kanske 20 kvigor med som är dräktiga. Så de kommer ju nya kor hela tiden, och självklart försvinner de ju kor med. Förra veckan fick 2 st åka iväg. 358 var en av dom. Hon fanns när jag började 2005. Så nu är de inte många kvar av "gamlingarna"!!
De enda jag kan komma på är 393, 380, 402, 394. 4 st!
Favoriten 367 finns inte kvar, hon åkte när jag var på mammaledighet, henne kunde jag göra de mesta med, kunde rykta henne och klippa och hon stod helt stilla tills jag var klar.
Finns en liten kviga som alltid kommer till mig med, 661, klappar henne varje dag så kanske hon blir lika tam när hon blir ko. Hoppas det! Annars brukar de ju bli lite tokiga när de kommer till den stora gruppen kvigor, där blir de vilda, speciellt om de är på bete i skogen hela sommaren o sen kommer tillbaka till lagårn, då är de helvilda och misstänksamma sen, går knappt och komma nära dom.

Nej om man skulle sova..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0